Husqvarnas X-TORQ® tvåtaktsmotor
Motorn är hjärtat i alla bensindrivna produkter. Därför är det viktigt att man har en välutvecklad och bra konstruktion på motorn. Husqvarnas X-TORQ® motor är en tvåtaktsmotor för handhållna maskiner, till exempel motorsågar och röjsågar. Fördelen med tvåtaktsmotorn är att det är en enklare konstruktion än fyrtaktsmotorn, den har låg vikt och god potential till hög effekt.I texten kommer vi att gå igenom hur en tvåtaktsmotor fungerar. Vi kommer beröra följande:
- Komponenter
- Funktion
- Hur X-TORQ® skiljer sig mot en konventionell tvåtaktsmotor
- Top 3 fördelar med X-TORQ®
Hur fungerar en tvåtaktsmotor - komponenter
För att förstå tvåtaktsmotorns funktion behöver vi först se vilka komponenter motorn består av.En tvåtaktsmotor består i huvudsak av fyra komponenter: vevhus, vevaxel, cylinder och kolv.
Vevhus
|
Vevaxel Vevaxelns syfte är att omvandla kolvens upp- och nedåtrörelse till rotation för att omvandla den kraft som genereras i cylinderns förbränningskammare till rotationsmoment vid motorns utgående axel. Vevaxelns konstruktion:
|
Vevstake Vevstakens uppgift är att koppla samman vevaxeln med kolven. Vevstaken har en liten ände som är ansluten till kolven och en stor ände som är ansluten till vevaxeln. Mellan vevtappen och vevstaken sitter ett lager som är utformat efter motorns effekt och varvtal. |
Cylinder Cylindern är en behållare där bränsle/-luftblandningen samlas och antänds av en gnista från tändstiftet. Antändningen gör att kolven rör sig uppåt och nedåt i cylindern och utgör en kraft som driver motorns aggregat. I en motorsåg driver den skärutrustningen. Cylindern kan monteras på flera olika sätt. Det vanligaste för Husqvarnas motorsågar är en vertikalt monterad cylinder. Vissa modeller har en horisontellt monterad cylinder, det finns oftast i de allra lättaste motorsågsmodellerna. Till exempel arboristsågarna. |
Kolv Husqvarnas motorsågar och röjsågar använder motorer med både en och två kolvringar. Fördelar med en kolvring:
|
Funktionen
Tvåtaktsmotorn består av två slag, uppåtslaget och nedslaget. Motorn kan arbeta enligt två principer: korsspolning eller slingspolning.Slingspolning är den vanligaste metoden. Kolven är i det fallet helt plan eller konvex. Normalt har cylindern två överföringskanaler som sitter en på var sida om avgasporten.
Funktionen är näst intill densamma för korssplning med undantag för bränsleflödets riktning.
Uppåtslaget I cylindern rör sig kolven uppåt när den har passerat den nedre dödpunkten. Då bildas ett vakuum i vevhuset, när kolven öppnar insugsporten dras nytt bränsle från förgasaren in i vevhuset. Det fortsätter så länge kolven är på väg uppåt i cylindern och även en stund efter att den passerat den övre dödpunkten på grund av trögheten i det nya bränslet som flödar in. Precis innan kolven når sitt övre dödpunktsläge ger tändstiftet en gnista som antänder det nya bränslet ovanför kolven. Trycket som uppstår vid förbränningen tvingas kolven nedåt i cylindern. I cylindern rör sig kolven uppåt när den har passerat den nedre dödpunkten. Då bildas ett vakuum i vevhuset, när kolven öppnar insugsporten dras nytt bränsle från förgasaren in i vevhuset. Det fortsätter så länge kolven är på väg uppåt i cylindern och även en stund efter att den passerat den övre dödpunkten på grund av trögheten i det nya bränslet som flödar in. Precis innan kolven når sitt övre dödpunktsläge ger tändstiftet en gnista som antänder det nya bränslet ovanför kolven. Trycket som uppstår vid förbränningen tvingas kolven nedåt i cylindern. |
Nedåtslaget På nedåtvägen öppnar kolven avgasporten och det brända bränslet trycks ut genom avgrasröret. På vägen ner komprimeras den nya bränsle/-luftblandningen som inkom vid uppåtslaget. Spolportarna öppnas och bränsle/-luftblandningen rör sig upp i förbränningskammaren ovanför kolven. När kolven når den nedre dödpunkten rör den sig tillbaka genom cylindern och stänger spolningsportarna och avgasporten. Vid fortsatt stigning komprimerar kolven bränsle/-luftblandningen ovanför den. Cykeln upprepas och motorn fungerar. |
Tvåtaktsmotor cykel illustrerad Källa: Grabcad |
Skillnad med Husqvarnas X-TORQ® teknik
När vi vet principen för en konventionell tvåtaktsmotor så kan vi förklara vad skillnaden med Husqvarnas X-TORQ® motor är. Under uppåtslaget i Husqvarnas X-TORQ® motor kommer ren luft in genom cylinderns kanaler och när kolven trycks nedåt av den antända bränsle/-luftblandningen tvingas avgaserna ut ur vevhuset av en barriär av ren luft, innan den nya bränsle/-luftblandningen kommer in i förbränningskammaren. Motorn bränner därför bränsle/-luftblandningen i motorn mer effektivt än en vanlig tvåtaktsmotor. Det innebär mer effektiv användning av bränslet och minskad bränsleförbrukning, lägre avgasutsläpp och högre prestanda |
Top 3 fördelar med Husqvarnas X-TORQ® motor
X-TORQ® är en välbeprövad och patenterad motorteknik från Husqvarna. De främsta fördelarna är:- Maximalt effektuttag, även vid lägre varvtal
- Bränsleeffektiv, upp till 20% lägre bränsleförbrukning
- Uppfyller de tuffaste miljökraven, upp till 80% lägre utsläpp
Upptäck produkter med X-TORQ® motor
- 50.1cm³ / 3kW / 5.3kg
- 13'' .325'' 1.3mm
- AutoTune™
8869 kr 11500 kr
I lager
- 59.8 cm³ / 3.5kW / 6.1kg
- 3/8'' C85
- AutoTune™ 3.0
13990 kr 14900 kr
I lager
- 50.1cm³ / 3kW / 5.3kg
- 15'' 0.325'' 1.3mm
- AutoTune™
8869 kr 11500 kr
I lager
- 50.1cm³ / 3kW / 5.5kg
- 15'' .325'' 1.3mm
- Handtagsvärme
9479 kr 12300 kr
I lager
- 70.6cm³ / 4.3kW / 6.6kg
- 3/8'' & stor svärdsinfästning
- AutoTune™
- 59.8cm³ / 3.5kW / 6kg
- 15'' .325'' 1.5mm
- Handtagsvärme
11900 kr 14900 kr
I lager
- 50.1cm³ / 3kW / 5.5kg
- 13'' .325'' 1.3mm
- Handtagsvärme
9479 kr 12300 kr
I lager
- 43.1cm³ / 2.2kW / 4.5kg
- 0.325'' & liten svärdsinfästning
- X-TORQ®
6990 kr 7890 kr
I lager
Läs fler inlägg
Vad gör Husqvarna LowVib® systemet?
Läs mer om LowVib® , Husqvarnas system för minskade vibrationer
Husqvarnas X-TORQ® tvåtaktsmotor
Motorn är hjärtat i alla bensindrivna produkter. Därför är det viktigt att man har en välutvecklad och bra konstruktion på motorn. Husqvarnas X-TORQ® motor är en tvåtaktsmotor för handhållna maskiner, till exempel motorsågar och röjsågar. Fördelen med tvåtaktsmotorn är att det är en enklare konstruktion än fyrtaktsmotorn, den har låg vikt och god potential till hög effekt.I texten kommer vi att gå igenom hur en tvåtaktsmotor fungerar. Vi kommer beröra följande:
- Komponenter
- Funktion
- Hur X-TORQ® skiljer sig mot en konventionell tvåtaktsmotor
- Top 3 fördelar med X-TORQ®
Hur fungerar en tvåtaktsmotor - komponenter
För att förstå tvåtaktsmotorns funktion behöver vi först se vilka komponenter motorn består av.En tvåtaktsmotor består i huvudsak av fyra komponenter: vevhus, vevaxel, cylinder och kolv.
Vevhus
|
Vevaxel Vevaxelns syfte är att omvandla kolvens upp- och nedåtrörelse till rotation för att omvandla den kraft som genereras i cylinderns förbränningskammare till rotationsmoment vid motorns utgående axel. Vevaxelns konstruktion:
|
Vevstake Vevstakens uppgift är att koppla samman vevaxeln med kolven. Vevstaken har en liten ände som är ansluten till kolven och en stor ände som är ansluten till vevaxeln. Mellan vevtappen och vevstaken sitter ett lager som är utformat efter motorns effekt och varvtal. |
Cylinder Cylindern är en behållare där bränsle/-luftblandningen samlas och antänds av en gnista från tändstiftet. Antändningen gör att kolven rör sig uppåt och nedåt i cylindern och utgör en kraft som driver motorns aggregat. I en motorsåg driver den skärutrustningen. Cylindern kan monteras på flera olika sätt. Det vanligaste för Husqvarnas motorsågar är en vertikalt monterad cylinder. Vissa modeller har en horisontellt monterad cylinder, det finns oftast i de allra lättaste motorsågsmodellerna. Till exempel arboristsågarna. |
Kolv Husqvarnas motorsågar och röjsågar använder motorer med både en och två kolvringar. Fördelar med en kolvring:
|
Funktionen
Tvåtaktsmotorn består av två slag, uppåtslaget och nedslaget. Motorn kan arbeta enligt två principer: korsspolning eller slingspolning.Slingspolning är den vanligaste metoden. Kolven är i det fallet helt plan eller konvex. Normalt har cylindern två överföringskanaler som sitter en på var sida om avgasporten.
Funktionen är näst intill densamma för korssplning med undantag för bränsleflödets riktning.
Uppåtslaget I cylindern rör sig kolven uppåt när den har passerat den nedre dödpunkten. Då bildas ett vakuum i vevhuset, när kolven öppnar insugsporten dras nytt bränsle från förgasaren in i vevhuset. Det fortsätter så länge kolven är på väg uppåt i cylindern och även en stund efter att den passerat den övre dödpunkten på grund av trögheten i det nya bränslet som flödar in. Precis innan kolven når sitt övre dödpunktsläge ger tändstiftet en gnista som antänder det nya bränslet ovanför kolven. Trycket som uppstår vid förbränningen tvingas kolven nedåt i cylindern. I cylindern rör sig kolven uppåt när den har passerat den nedre dödpunkten. Då bildas ett vakuum i vevhuset, när kolven öppnar insugsporten dras nytt bränsle från förgasaren in i vevhuset. Det fortsätter så länge kolven är på väg uppåt i cylindern och även en stund efter att den passerat den övre dödpunkten på grund av trögheten i det nya bränslet som flödar in. Precis innan kolven når sitt övre dödpunktsläge ger tändstiftet en gnista som antänder det nya bränslet ovanför kolven. Trycket som uppstår vid förbränningen tvingas kolven nedåt i cylindern. |
Nedåtslaget På nedåtvägen öppnar kolven avgasporten och det brända bränslet trycks ut genom avgrasröret. På vägen ner komprimeras den nya bränsle/-luftblandningen som inkom vid uppåtslaget. Spolportarna öppnas och bränsle/-luftblandningen rör sig upp i förbränningskammaren ovanför kolven. När kolven når den nedre dödpunkten rör den sig tillbaka genom cylindern och stänger spolningsportarna och avgasporten. Vid fortsatt stigning komprimerar kolven bränsle/-luftblandningen ovanför den. Cykeln upprepas och motorn fungerar. |
Tvåtaktsmotor cykel illustrerad Källa: Grabcad |
Skillnad med Husqvarnas X-TORQ® teknik
När vi vet principen för en konventionell tvåtaktsmotor så kan vi förklara vad skillnaden med Husqvarnas X-TORQ® motor är. Under uppåtslaget i Husqvarnas X-TORQ® motor kommer ren luft in genom cylinderns kanaler och när kolven trycks nedåt av den antända bränsle/-luftblandningen tvingas avgaserna ut ur vevhuset av en barriär av ren luft, innan den nya bränsle/-luftblandningen kommer in i förbränningskammaren. Motorn bränner därför bränsle/-luftblandningen i motorn mer effektivt än en vanlig tvåtaktsmotor. Det innebär mer effektiv användning av bränslet och minskad bränsleförbrukning, lägre avgasutsläpp och högre prestanda |
Top 3 fördelar med Husqvarnas X-TORQ® motor
X-TORQ® är en välbeprövad och patenterad motorteknik från Husqvarna. De främsta fördelarna är:- Maximalt effektuttag, även vid lägre varvtal
- Bränsleeffektiv, upp till 20% lägre bränsleförbrukning
- Uppfyller de tuffaste miljökraven, upp till 80% lägre utsläpp
Upptäck produkter med X-TORQ® motor
- 50.1cm³ / 3kW / 5.3kg
- 13'' .325'' 1.3mm
- AutoTune™
8869 kr 11500 kr
I lager
- 59.8 cm³ / 3.5kW / 6.1kg
- 3/8'' C85
- AutoTune™ 3.0
13990 kr 14900 kr
I lager
- 50.1cm³ / 3kW / 5.3kg
- 15'' 0.325'' 1.3mm
- AutoTune™
8869 kr 11500 kr
I lager
- 50.1cm³ / 3kW / 5.5kg
- 15'' .325'' 1.3mm
- Handtagsvärme
9479 kr 12300 kr
I lager
- 70.6cm³ / 4.3kW / 6.6kg
- 3/8'' & stor svärdsinfästning
- AutoTune™
- 59.8cm³ / 3.5kW / 6kg
- 15'' .325'' 1.5mm
- Handtagsvärme
11900 kr 14900 kr
I lager
Läs fler inlägg
Vad gör Husqvarna LowVib® systemet?
Läs mer om LowVib® , Husqvarnas system för minskade vibrationer